Az ünneprontók
Zendűl, kondul szent harangszó,
Csengve, búgva messze hangzó:
„Imára! imára!”
Jámbor népe a kis helynek
Halkan lépve gyűlnek, mennek
Imára, imára.
Szép piros a pünkösd reggel,
Mintha tűzzel, Szentlélekkel
Menny-föld tele volna;
E napot fent s lent megűlik.
E nap oly ragyogva nyílik;
Mint hajnali rózsa.
De mi réjja* riad? de mi ördögi zaj,
Rekegő szitok és otromba kacaj,
Hogy reszket az egyház* tornya?...
Szembe' Isten hajlokával,
Nem törődve a szent mával,
Foly tegnapi dőre tivornya.
„Hol egy muzsikás? hegedű, vagy egyéb?
Ha különb nem akad, dudaszó is elég:
Ki fut érte? szaladj Zsuzsi lyányom.”
„A Zsuzska maradjon! hagyj neki békét!
Eszem ezt a pirosítós képét:
A kufercest* majd vele járom.”
Hát íme, kapóra, dudás közeleg.
Egy sanda, szikár, csúf szőrös öreg,
Tömlője degeszre fújva;
Füle táján két kis szarva gidának,
– Mintha neki volna szarva magának –
Sípján már billeg az újja.
„Ide, a Jebuzéus* pofádat!
Mert megkeserűli a hátad.”
„Uraim, de papolnak* ott-benn...”
„Hát baj neked az; pogány hitünek?
Az enyém – ha töröm, ha nem – ez ünnep;
Enyém, ha szidom; ez az Isten!”
Ravaszúl mosolyog fél szája hegyén
S rákezdi dudáját halkal a vén,
Minden sark billeg a táncra;
Azután vidorabb lesz, majd sebesebb;
A tánc is utána pőrébb, hevesebb,
A mint kopog és szaporázza.
De vége szakadni mikor fog, ugyan?...
„Hagyd el - riad egy rá – a ki szele van!
Kihasítom kecske-dudádat.”
Hanem a muzsikás mindég fujja,
Mindég szilajabban pörög ujja –
Az egész tivornya kifáradt.
Lankadva leűlne az is, meg ez is,
Hívnák haza őket ebédjekhez is:
Nem, nem lehet; ugrani kell csak.
Szidják a dudást – verik, öklözik őt –
Verik bizony a nagy üres levegőt; –
Gyors híre szaladt e csudának.
Fut gazda, kié ama renyhe cseléd:
„Jössz...? vagy dobom – itt ez a villa – beléd...”
Vasvilla kezébe ragadt ám;
Fut lyány, fiu, és anya és feleség:
„Apám, fiam, apjokom! untig elég...”
S kezeit töri, szíve szakadtán.
Már józanon a fiu, az apa, férj
Mennének is – íme, közelget az éj –
Nyújtják kezöket nagy-epedve;
A táncosok arcán vérkönyü hull:
De a láb még egyre bokázza vadul,
Viszi a tánc ördögi kedve.
Éjfélt hogy üt a toronyóra közel,
Kénkő fojtó szaga terjedez el;
S mint szél ha forogva ragad port:
Úgy táncol el, egy bősz harci-zenére,
(Mondják, a pokol tüzes fenekére)
Az egész örjöngő csoport.
1877.07.21.
Jegyzetek
Az Arany leírta esemény tárgytörténeti és vallástörténeti előzményeiről lásd Balogh József: Az „Ünneprontók”. – Széljegyzetek Arany balladájához. BpSz 1924. 197. kötet. 71-80.; ennek a cikknek a kiegészítéseképpen, ugyancsak tőle: Ünnep és ünneprontás. Ethn 1926. 113-121. Zlinszky Aladár szerint egyébként Arany közvetlen forrása egy ponyvafüzet volt: Zlinszky 1900. 283-286.
réjja – táncszó, kurjantás; a szót maga Arany utólag, egy 1874-es akadémiai ülésen Ballagi Mórhoz küldött céduláján így értelmezte: „réja az a dal és dallam, a mit például a kis leányok tánczolva dalolnak; szélesebb értelemben aztán minden hasonló, könnyebb, vagy kevésbbé tisztességes dal; míg a gajd,gajdol inkább részeg ember kurjongatását fejezi ki.” A cédulát közölte: Scheiber Sándor: Arany János akadémiai papírszelete a réjjá-ról. In: Scheiber 1996. 963-967.
egyház – itt: templom.
kufercest – gyors, csárdás jellegű táncot.
jebuzéus – (itt) hitetlen, pogány, zsidó (a szó egy ószövetségi kánaáni törzs nevéből származik).
papolnak – (itt) miséznek.